O Integrovanom tematickom vyučovaní
Integrované tematické vyučovanie ( Vysoko efektívne učenie )
je ucelená pedagogická koncepcia vytvorená pred 20timi rokmi v USA autorkami Susan J. Kovalikovou a Karen D. Olsenovou. Je založená na výskumoch fungovania ľudského mozgu, psychických procesov a funkcií a ich aplikácie na výchovno-vzdelávací proces. Cieľom je vytvoriť “mozgovo kompatibilné prostredie” zvyšujúce úspešnosť procesu učenia. Prvkami takéhoto prostredia sú neprítomnosť ohrozenia, možnosť výberu, spolupráca, obohatené prostredie, zmysluplný obsah a primeraný čas na jeho dokonalé zvládnutie (Kovalíková, 1996). Hodnotenie učiteľa je slovné a povzbudzujúce, s použitím okamžitej spätnej väzby.
ITV je prioritne zamerané na rozvoj osobnosti dieťaťa, čiže preferenciu výchovy schopností a postojov pred rozsahom vedomostí. Cieľom je rozvoj zručností potrebných pre sebarealizáciu človeka a plnohodnotný život v súčasnej spoločnosti, a to najmä flexibilitu, iniciatívu, tvorivosť, ohľaduplnosť, zodpovednosť, sebadôveru, priateľstvo a schopnosť komunikácie a organizácie.
Metódy ITV sú založené na aktivite žiaka, jeho kreativite a zvedavosti. Žiaci pracujú tímovo v malých skupinách, tak aby mal každý priestor na zapojenie sa do práce.
Výklad učiva je krátky, priamy, efektívny. Žiaci si robia poznámky formou mapy mysle (grafické zobrazenie kľúčových pojmov a ich vzájomné väzby), čo vedie k lepšiemu organizovaniu informácií pri procese zapamätávania si.
Úlohy sú tvorené tak, aby viedli žiakov k objavovaniu, skúmaniu princípov, procesov a faktov. Používa sa analýza, syntéza a porovnávanie, pojmy sú prepájané časovou alebo geografickou následnosťou, sú tvorené variácie, je využívaná zmena systému, prekvapenie, atď.
Špecifikom systému ITV je integrovanie učiva nosnou celoročnou témou ktorá potom vedie k určeniu kľúčových pojmov a príprave konkrétnych úloh, aktivít a činností (Zelina, 2000).
Celoročná téma má mať reálny praktický obsah a silné prepojenie na skutočný svet. Jednotlivé predmety sa neučia izolovane ale komplexne – téma sa rozoberá z hľadiska matematiky, fyziky, jazykov a iných disciplín. Systém práce je organizovaný v triedach, ale bez časového trieštenia – téma je preberaná súvisle, vyučovanie je štruktúrované zväčša do 90 minútových blokov do ktorých sú včlenené prestávky na oddych.
Aj keď je aplikácia ITV náročná na prípravu a vyžaduje si flexibilných a kvalifikovaných pedagógov, koncepcia sa na Slovensku pomerne úspešne presadila. ITV realizuje na Slovensku niekoľko desiatok škôl (mnoho ďalších škôl používa niektoré prvky programu ITV). Bežná je aplikácia ITV v niekoľkých alternatívnych triedach, pričom súbežne pracujú ostatné triedy školy klasickým systémom výučby.
Vzťah učiteľa k žiakom a k triede ako takej je určujúcim momentom pre všetko ostatné. V prípade, že učiteľ prejavuje malý záujem o dianie v triede, rovnako sa začnú správať aj žiaci. Je veľmi dôležité od prvej chvíle dať žiakom pocítiť, že nám záleží na tom, aby sa tu cítili príjemne. Tomu zodpovedá aj vzhľad triedy, ktorá je zrkadlom učiteľa. V spolupráci s rodičmi môžeme triedu premeniť na priestor poskytujúci deťom miesto na oddych, spoločnú aj samostatnú prácu. Výzdoba triedy nemá žiakov odpútavať od práce, ale naopak má vypovedať o tom, čo sa práve učíme. Mal by tu vládnuť poriadok a možnosť bezpečného pohybu.
Vedenie triedy
Pre správne vedenie triedy je potrebné budovať dobré vzťahy medzi učiteľom a žiakmi ako aj medzi žiakmi navzájom, stanoviť a dbať na dodržiavanie pravidiel, postupov a zásad, aktívne zapájať žiakov do plánovania a diania v triede a prispôsobovať učebné osnovy tak, aby dávali priestor na tvorivosť a citové prejavy žiakov.
Deti potrebujú pre pocit bezpečia poznať hranice. Spoločné zavádzanie postupov a pravidiel a ich následné prehľadné spracovanie grafické alebo písomné zamedzí výskytu stresových situácií. Žiak vie, čo sa od neho očakáva a necíti sa tak zneistene.
Pravidlá správania
Sú vlastne sociálnymi cieľmi, ktoré platia pre deti aj dospelých. Podľa autorky ITV Susan Kovalikovej sú to: aktívne počúvanie, nevysmievanie sa a úcta, pravdivosť, dôveryhodnosť a najlepší osobný výkon.
Pravidlá správania sa úzko súvisia s ďalšími zručnosťami nazývanými ako zručnosti života. Pri ich zavádzaní a ďalšom rozvoji sa dodržiava presná metodika nácviku pravidiel a životných zručností modelu ITV.
Životné zručnosti (ŽZ)
Pomáhajú učiteľovi pri nedirektívnom riadení triedy a žiaci ich využívajú aj pri sebahodnotení a posudzovaní svojich výkonov. Ide o nacvičené schopnosti človeka, ktoré potrebuje pre kvalitný a úspešný život. Sú to:
Integrita- poctivosť, úprimnosť a morálne pravidlá.
Flexibilita- schopnosť meniť plány v prípade potreby.
Iniciatíva- schopnosť vykonať niečo, keď vidím, že je to potrebné.
Vytrvalosť- pokračovať v začatom diele aj napriek ťažkostiam.
Organizácia- vedieť poriadne plánovať, usporadúvať a realizovať.
Zmysel pre humor- vedieť sa smiať a byť veselý a vtipný bez zraňovania iných.
Riešenie problémov- hľadať riešenia v rôznych situáciách, naučiť sa prekonávať prekážky.
Trpezlivosť- Schopnosť čakať na niečo alebo na niekoho, pracovať na niečom sústredene.
Priateľstvo- vedieť si vybrať a udržať priateľa pomocou vzájomnej dôvery a starostlivosti.
Zvedavosť- snaha dozvedieť sa alebo poznať veci v plnom rozsahu.
Snaha- pokúšať sa o niečo s vynaložením najväčšieho úsilia.
Spolupráca- Spoločná práca na rovnakom cieli.
Starostlivosť- všímať si, čo potrebujú iní ľudia, pomáhať im, starať sa o nich.
Vysoko efektívne učenie/ITV prináša do tried zmeny v troch oblastiach:
- rozvíjanie učebných osnov,
- vytváranie pozitívnej sociálnej klímy,
- používanie efektívnych vyučovacích stratégií založených na spolupráci.
Učenie
- V procese učenia sú zvýraznené sociálne, demokratické, všeľudské hodnoty.
- Učenie je zmysluplné, prepojené so skutočným životom.
- Výchovno-vzdelávací proces poskytuje príležitosti pre možnosť výberu úloh, činností, aktivít vzhľadom na modality učenia.
- V triede je vytvorená pokojná a priateľská atmosféra.
- Zámerne sa rozvíja tvorivosť detí a ich sebaúcta.
- Cielene sú rozvíjané sociálne a osobné kompetencie.
- Dodržiavajú sa triedne pravidlá a dohody.
- Uplatňuje sa spolupráca a kooperatívne učenie.
- Poskytuje sa osobná a vyvážená spätná väzba. Pri hodnotení sa zdôrazňuje dosahovanie osobného pokroku.
- Organizácia vyučovania prebieha v rôznych formách (učebné bloky, hodiny, tematické dni, týždne a pod.).
Deti
- Sú tvorivé, otvorene, kultivovane komunikujú, prejavujú kritické myslenie aj v kontakte s dospelými, vedia zaujať stanovisko.
- Dokážu spolupracovať pre spoločný cieľ.
- Sú motivované k celoživotnému učeniu.
- Strach z neúspechu a zlyhania je výrazne nižší ako v tradičných triedach.
Prostredie
- Pôsobí útulne, esteticky.
- V triede je poriadok, veci a vybavenie triedy sú dobre zorganizované.
- Obsahuje predmety z reálneho sveta, makety a ďalšie podnety k učeniu, téme, ktorá sa práve v triede vyučuje.
Spolupráca s rodičmi
- Neobmedzuje sa na informovanie o prospechu a správaní sa detí.
- Pravidelne sa uskutočňujú oslavy učenia s rodičmi.
- Existujú možnosti konzultácií s učiteľmi.
- Uskutočňujú sa spoločné aktivity pre deti, rodičov a učiteľov.
Učiteľ
- Správa sa k deťom láskavo a priateľsky..
- Modeluje svojím správaním životné zručnosti, ktoré u detí rozvíja.
- Uplatňuje individuálny prístup k dieťaťu.
- Absolvoval aspoň 40 hodín vzdelávania v metódach vysoko efektívneho učenia.
- Neustále sa vzdeláva.
- Zúčastňuje sa výmeny skúseností s kolegami.